Direktlänk till inlägg 16 augusti 2013

Tänka sig, att jag är tankeläsare!

Av Emelie Ederfors - 16 augusti 2013 09:52

Igår hade jag den övermänskliga förmågan att kunna läsa andra personers tankar. För det första vet jag att när Abeba Aregawi gick i mål som segrare på 1500 m i VM så tänkte hon inte som dom flesta andra som vinner VM-guld; "Yes, där satt den, jag vann!". Känslan hon hade var lättnad och hon tänkte: Vad skönt att jag klarade av inte bara prestationspressen som varje världsstjärna har på sig utan även hela svenska folkets förväntningar och törst efter guld. Tack Abeba för en underhållande och nagelbitande del av svensk friidrottshistoria!

Jag vet också att flertalet svenskar tänker att vi inte riktigt kan glädjas åt Abebas guld. Hon är ju egentligen inte svensk och vi som friidrottsnation har ju inte skapat denna världsstjärna. Om jag hade mer övernaturliga krafter skulle jag se till att alla svenskar inser hur mycket mod det krävs att byta nationalitet. Det är inte det lättaste att dra på sig en landslagströja med andra färger än dom färgerna som finns på flaggan i det land man föds.

Vissa säger att Jelena Isinbajeva blev tvingad av Ryssland att säga det som hon sa under presskonferensen. Jag tror däremot att hon menade exakt vad hon sa. Hon vet att det hon säger kan befläcka hennes enorma prestationer som hon gjorde under detta VM. Ändå så sa hon som hon gjorde istället för att komma enkelt undan med att bara säga: "Ingen kommentar".

Nu finns det säkert dom som har kunnat läsa mina egna tankar och till er andra kan jag säga att jag under gårdagen tänkte mycket på åsikter och politik inom idrotten. Henke Lundqvist och målvaktskollegan Robin Lehner uttalade sig i Aftonbladet nu i veckan att dom inte tänker göra någonting i OS i Ryssland nästa år (till exempel protestera eller till och med bojkotta). Dom är där för att fokusera på idrotten, punkt slut. Jag tänker så här, som idrottare ska man respektera sin egna landslagströja, andra idrottare och arrangörer. Det enda man ska göra på en idrottsarena är att prestera så bra som möjligt - på så vis är man den bästa möjliga förebild för sitt eget land. Emma Green Tregaro och Moa Hjelmer var modiga som vågade visa sina åsikter, men en arena ska inte vara ett forum för åsikter och politik. Det ska skötas i regeringshus och sammanträdesrum. Så tänker jag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards