Alla inlägg under mars 2017

Av Emelie Ederfors - 29 mars 2017 21:46

Jag har en längre tid haft ett stort intresse för skador och då handlar det inte om att skadeglädje är den enda sanna glädjen. Allt från huvudtacklingar i hockeyn till avslitna hamstrings på friidrottare och till krascher i fartfyllda 100 km/h i störtloppsbackarna. Jag är så fascinerad av hur vissa människor verkar ha lättare att bli skadade, vilka krafter som behövs (eller kanske inte behövs) för att någon ska bli skadad, hur kraftfull smärtlindrare adrenalinet och vissa andra hormoner är och hur effektiv kroppen är på att läka sig själv.

Så för fyra och en halv vecka sedan var det min tur att vara den drabbade. Den som fick uppleva vilka krafter som (inte) behövs, hur kraftfull smärtlindrare adrenalin är och hur effektiv kroppen är på att läka sig själv. För dryga månaden sedan gick mitt inre ledband i knäet till viss del, till stor del eller helt av och tiden sedan dess har varit en ordentlig prövning. Att inte ens kunna gå den dagliga morgonpromenaden den första tiden, att inte kunna träna som jag brukar, att vara tvungen att tacka nej till träningar och framför allt att missa seriematcher.

Så var det igår återigen dags att besöka sjukgymnasten och maxtest stod på agendan. Bara det gjorde mig lycklig – att äntligen få ta ut mig till fullo och som med alla tester så vaknar ju den där tävlingsdjävulen inom en så fort det ska göras en prestation. När jag efter besöket klev ut genom dörren hade jag ett löpprogram i ena handen. Jag ska få springa! Eller i alla fall få ta några stapplande första steg till vad som kallas löpning. Det var nog länge sedan jag var så lycklig som igår när jag i strålande solsken utan ett moln på himlen, med vårfåglar som kvittrade uppmuntrande och iförd mina nya löpartights joggade för första gången sedan uppvärmningen inför Malmö-matchen den 26:e februari när kraften översteg vad mitt ledband för tillfället klarade av.

Så vad har jag lärt mig av skadan och den här tiden efteråt? Även en dålig erfarenhet kan vara nyttig, en dålig erfarenhet är en lärdom.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards