Alla inlägg under oktober 2016

Av Emelie Ederfors - 12 oktober 2016 16:43

Igår var det dags för den årliga lagfotografering i ishallen och jag fick äran att vara med som målvaktstränare på B-pojkarnas foto. Först var det dags för individuella spelarbilder följt av syskonbilder och far+son/söner-bilder för alla mina tre manliga ledarkollegor. Det var sedan när vi fyra ledare skulle ta en ledarbild som det hoppade ur en groda ur fotografens mun. Eftersom vi fyra ledare består av två längre och två lite kortare så tyckte den gamle herren att vi skulle ställa upp oss på rad från lång till kort så han började med att placera den längste av oss, den näst längste sen, den näst kortaste sen och så bad han "mamsen" att ställa sig längst till vänster. Vi ledare höll på att dö av skratt och den gamle herren förstod inte alls vad som var roligt (med att en 30-åring som ser ut som hon var 12 kan vara mamma till ungdomar som är 13-14 år). Charmigt!

När vi sedan skulle ta lagfotot och alla ställt upp sig så fint och en fotograf i kanske 40-50 års åldern rättat till tröjor, handskar m.m så var det dags för nästa groda att slinka ur. Han bad någon av spelarna på högerflanken flytta sig lite så han var precis mittemellan dom som satt ner och sedan bad han "mamman" att flytta lite till vänster. Charmigt! Eller?

Jo för stunden var det kanske det men sedan kom den eftertänksamma och analyserande människan fram inom mig. Jag blev faktiskt lite kränkt. Jag tolkar det som att dessa sportfotografer som säkert fotograferat hundratals lag inte kan tänka sig att en tjej utan barn på ideell basis ställer upp som ledare för ett hockeylag. Jag kan förstå om jag traskat omkring med skor, jeans och föreningsjacka eftersom det finns flera mammor som ställer upp som lagledare men nu hade jag både målvaktsskridskor och hockeyhandskarna på mig. Borde inte den äldre herren reagerat på att alla dom andra tre ledarna tog förälder+barn bild men inte jag och kanske funderat på att jag kanske inte hade något barn att ta kort med?

Tror ni att dom hade sagt samma sak om det varit en kille i 30-års åldern som stått där med målvaktsskridskorna? "Och så tar vi "pappsen" längst till vänster"? Inte så troligt.

Det gav dagens skratt helt klart men jag vill samtidigt skicka en passning och ett viktigt meddelande till alla sportfotografer där ute: Man kan faktiskt vara idrottsledare utan att ha barn, oavsett om man är man eller kvinna. Jag har ungefär samma passning till alla som ännu inte fått barn eller som inte vill skaffa barn: Man kan faktiskt vara idrottsledare utan att ha barn.
MvH Tanten eller om det numera är lilla mamsen...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards