Alla inlägg under februari 2013

Av Emelie Ederfors - 8 februari 2013 08:12

Igår kollade jag på dokumentären "Carolina Klüft - tjejen som inte kunde förlora". Den var väldigt intressant och en påminnelse framför allt för dom som har glömt alla prestationer hon har gjort och allt hon har gjort för svensk idrott - dom som bara kommer ihåg henne för den "självklara" guldmedaljen hon slängde i papperkorgen genom att byta från sjukamp till längd innan OS i Peking.


Jag fick gåshud och tårar av glädje när dom visade det nervpirrande längdhoppet i sjukampen i VM i Paris, där hon som 20-åring går in och hoppar, inte bara ett hopp med vit flagg utan även ett långt hopp efter två övertramp. Ett tredje hopp som medförde hjärtinfarkt för ungefär hälften av svenska folket, tack för det... Jag fick gåshud och tårar av glädje när hon går i mål efter 800 meter när hon har tävlat två dagar med en nystukad fot och hon går dessutom i mål som en vinnare! Jag fick gåshud och tårar av glädje när dom visade från OS i Aten.


Det bjöds även på tårar av sorg och då tänker jag framför allt på skadeproblemen hon har haft. Det gör ont varje gång jag ser henne slita av baksida lår i den där tävlingen i Karlskrona för några år sedan. Det gör också ont när jag såg henne krypa ur gropen i smärta i ett sista, desperat försök att komma tillbaka och kunna vara med i OS i London. Skador är och kommer alltid att vara en elitidrottares stora skräck och rädsla.


Nog om det tråkiga nu - om ni inte såg dokumentären igår så se till att kolla på den i repris eller på nätet! Samtidigt som hon är den största svenska friidrottaren genom tiderna är hon en otrolig förebild som idrottare men framför allt som människa.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards