Alla inlägg under maj 2017

Av Emelie Ederfors - 28 maj 2017 23:05

Igår var det dags för årets upplaga av Åsedadagen och Mästarnas Mästare i lokal version. Lagen som medverkade var Åseda IF Hockey, Åseda IF Fotboll och Hälsans Hus. Grenarna var bland annat, hinderbana, dra traktordäck och just det, jägarvila. Reglerna var enkla, två från varje lag skulle sitta så länge som möjligt och det lag med längst totaltid blir grensegrare. En från fotbollen och min lagkamrat stod mindre än fem minuter, den andra från fotbollen stod någonstans mellan fem och tio minuter medan den första från Hälsans hus som kastade in handduken satt runt tio minuter. Kvar var jag och den andra från Hälsans Hus. Vinnarskallen intalade mig under flera minuter att den här vinsten ska du ha, du ska sitta längst av alla. Ju längre vi satt desto mer började omdömet och förståndet få mig att inse att; visst du kanske vinner grenen och får en egoboost men för att laget ska kunna vinna måste du sitta runt sex minuter längre än hon från Hälsans Hus-laget som du fightas med just nu. Så vid runt 17 minuter fick omdömet övertaget och jag reste mig. Ska väl medges att jag omgående blev förbannad. På mig själv. Och på förlusten i min paradgren. Den innehåller ju allt som jag är bra på; benstyrka, pannben, seghet och tjurskallighet. Dessutom kunde jag gå rätt så obehindrat direkt efter att jag rest mig.

Hela tävlingen vanns av vårt lag vilket gjorde att jag var lite mer munter när jag mötte mamma som hade stått i publiken och sett mina svarta ögon efter jägarvilan. Som alla mödrar gör gratulerade hon mig till segern och berömde hur duktiga vi och jag hade varit. ”Jo visst men jag skulle ju ha vunnit jägarvilan”.  Då upplyste min kloka mamma mig om att jag för rätt så exakt tre månader sedan hoppade på kryckor och att jag idag, tre månader efter ledbandsskadan skulle sitta i jägarvila i en dryg kvart då hade känts väldigt avlägset.

Min mamma gav mig gårdagens väldigt viktiga lärdom. Det viktigaste är kanske inte alltid att vinna utan att delta och att faktiskt kunna delta. Att kunna springa hinderbana och dessutom klara armgången, att göra 33 bicepscurls med 15 kilo på 1,5 minut och att dra ett stort traktordäck ett femtiotal meter är kanske viktigare än att vara den som sitter längst i jägarvila.

Så idag vill jag uppmärksamma och hylla alla kloka mammor i allmänhet och min alltid så kloka mor i synnerhet.  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards