Alla inlägg under mars 2019

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte är någon kritik gentemot Växjö Lakers som lag eller förening. Det jag vill ifrågasätta med detta inlägg är journalistiken runt denna artikel. Var det här verkligen det bästa man hade kunnat fylla en helsida på sportsidorna i Smålandsposten en fredag?

När jag läser rubriken blir jag väldigt förvånad; ”Lång dag och resa” och tänker direkt att Växjö Lakers antingen för att spara in pengar på herrlaget (kanske för att lägga mer pengar på ungdomshockeyn) eller i klimatförändringshetsen och ISO-certifieringstider valt att ta bussen upp till första matchen mot Luleå. För vi kan väl alla vara överens om att en bussresa till en bortamatch i Luleå blir en lång dag och resa? Om det ändå vore så… Dagsplaneringen för dessa spelare tillika arbetstagare ser ut som följande: Stämpla in på Vida Arena kring halv tio på förmiddagen. Frivillig träning om man nu inte hellre vill nyttja massagerummet på arbetstid. Lunch på arenan och efter det bär det av till det chartrade planet som innebär en flygresa på tre timmar till Luleå. Om arbetet utförs på ordinarie tid är arbetstagarna hemma igen vid tvåtiden på natten.

Oj oj oj, verkligen en lång dag på jobbet… Jag börjar nästan fundera på vad nästa artikel i Smålandsposten om Lakers blir. Ska dom i sin grävande journalistik undersöka om spelarna får OB-tillägg för att dom arbetar en fredagskväll eller om spelarna fick några stödstrumpor för den olidligt långa flygresan dom var tvungna att göra?

Min passning på bladet till Smålandsposten är att inte sätta några tyck-synd-om-dom rubriker när det gäller något SHL-lag och deras arbetssituation. Det finns spelare som åker buss från Norrköping till Trelleborg för en Alltrean-match i hockey och som inte får så många kronor (och definitivt inte en kvarts miljon i månaden) för det dom gör för sin förening. Jag hade en timme och 45 minuters resa (alltså hälften av resan till Luleå) till mina hemmamatcher under mina sista fem-sex år som aktiv spelare, inte fick jag någon helsida i Smålandsposten om mina långa dagar bara för en hemmamatch (#jagärintebitter).

Och om dom nu på Smålandsposten prompt måste skriva om långa dagar och någons arbetstider kan dom väl istället skriva om någon av alla drivna småföretagare vi har här i regionen som jobbar långt över åtta timmar om dagen och som inte får över 100 000:- i månaden.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards