Direktlänk till inlägg 27 augusti 2015

Hyllning bättre än hån

Av Emelie Ederfors - 27 augusti 2015 15:59

Innan friidrotts-VM i Peking hade jag förhoppningar att Usain Bolt skulle vinna. Inte bara för att han är en stor idrottslig förebild utan även så att man kunde räcka ut tungan till den där "orena" amerikanen Justin Gatlin. Nu när 100 m och 200 m är avklarat tänker jag inte hylla Bolt för att samtidigt kunna håna "fuskaren" Gatlin; jag tänker hylla Bolt för att han är den största friidrottaren tillika motbevisaren genom tiderna. För att fräscha upp minnet för er så har hela den här säsongen handlat om Gatlin. Han fullständigt dominerade löparbanorna inför VM och hade världsårsbästa på både 100 (9,74) och 200 meter (19,57). Bolt kom till Peking med ett säsongsbästa på 200 meter på 20.13 och dom få lopp han har gjort i år har inte med Bolt-mått mätt varit mycket att hurra för. Många tvivlade på honom och flera menade att han var slut som artist. Kommer han ens till start i VM? Börjar han inte bli för gammal nu? Hur är det med hans skadebeskymmer som förföljt honom? Hur ska han ens komma i närheten av Gatlins tider?

Idag när han bärgade sitt 10:e VM-guld motbevisade han inte bara alla tvivlare utan bevisade återigen sin storhet inom idrotten. Bolt har inte förlorat en enda VM- eller OS-final sedan 2008 (alltså sju år!) och förutom 10 VM-guld har han även 6 olympiska guld. Lägg därtill två väldigt svårslagna världsrekord på både 100 och 200 meter.

Så inget peka finger och räcka ut tungan till dagens silvermedaljör utan hatten av och en djup bugning till guldmedaljen. En värdig vinnare!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards