Alla inlägg den 17 maj 2013

Av Emelie Ederfors - 17 maj 2013 21:31

Jag går och funderar på om det här med yttrandefriheten; är det så där jättebra egentligen? Inte med tanke på vad mycket ointelligenta, okänsliga, osympatiska och rent ut sagt osportsliga människor det finns här i vårt semifinalklara land.

Jag blir illamående när folk anser att det som hände Alexander Edler och Eric Staal inte var en tackling utan att det bara var en olyckshändelse eller en vanlig kollision. Kan någon då förklara för mig varför en back kommer från blålinjen och är på väg ner mot hörnet då det andra laget redan har hunnit med ett skott på mål? Och att samma back åker med klubban i luften och krockar sitt ben med den puckförande spelarens ben? Detta trots att det säkert är tre meter öppen isyta (om denne back nu skulle vilja vara på utsidan av den anfallande spelaren) och trots att den anfallande spelaren redan är flitigt uppvaktad av en annan försvarare.

Jag blir illamående när folk anser att Eric Staal bara filmar och att allt bara är ett spel för galleriet. Då kan man fråga sig hur många som HAR råkat ut för en bentackling utförd av en vältränad 100-kilos klump. Inse att Staal blev skadad och i värsta fall kan karriären vara i fara!

Jag blir illamående av folk som anser att Canada är en mördarmaskin som i princip bara begår regelvidriga överfall som rent av är livsfarliga. Nja, lite hockey spelar dom väl emellanåt. Det finns dessutom folk som anser att Edler har rätt till och kan ta sig friheten att ge sig på Staal enbart för att Niedermayer utdelade en ful cross-checking på vår allsmäktige Foppa. Denna händelse inträffade för övrigt för NIO år sedan! Jag blir också irriterad på dom människor som menar att Canada inte gör annat än lipar när något sånt här händer. Vad skulle Aftonbladet, Expressen och alla andra medier ha för rubriker om Staal hade gjort samma sak på Edler. Minns någon krigsrubrikerna efter Prag-VM 2003?

Det jag blir mest illamående av och som sårar en hockeyälskare som mig är når folk anser att det var rätt åt Staal och som till och med blev glada för att han blev skadad! Eric Staal har antagligen fått någon typ av skada på bakre korsbandet, menisken eller ledbandet. I värsta fall kan hans hockeykarriär vara över. Förtjänar han det?! Förtjänar han det för att Niedermayer cross-checkade Foppa för nio år sedan eller för att en hormonstinn juniorspelare tacklade Markström i JVM för några år sedan? Inse att INGEN idrottsman oavsett sport eller nivå förtjänar att bli skadad. Under mina år som hockeyspelare har jag mött många motståndare som har betett sig märkligt, osportsligt eller rent av farligt. Jag har aldrig tänkt tanken: hoppas den där spelaren blir skadad gärna av en spelare som begår ett regelbrott. Jag vet hur mycket tid och pengar hockeyspelare lägger ner för att nå sina mål, vad det målet nu må vara.

Om ni vill läsa lite mer av vad våra kära hockeyexperter, hockeykännare och "hockeyälskare"  har att säga om händelsen under matchen igår, så är det bara att gå in på länken och då inser man rätt så snabbt att inte alla kan bli smarta som Einstein.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/landslag/hockeyvm/article16790923.ab

Jag kan inte skriva ett inlägg som bara är negativt, nu till det positiva: vilken sinnessjukt underhållande match vi bjöds på igår och Sverige är i VM-semifinal på hemmaplan!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards