Alla inlägg den 31 mars 2014

Av Emelie Ederfors - 31 mars 2014 14:01

Jag älskar sport. Jag älskar spänningen när två lag gör upp, älskar glädjen som följer en vinst lika mycket som jag hatar besvikelsen som följer en förlust. I SM-kvartsfinalen i hockey spelade mitt favoritlag sedan flera år, Luleå, mot ett lag som jag känner en viss hatkärlek gentemot på grund av vissa (trevliga och) mindre trevliga erfarenheter av, Växjö Lakers. Ni vet säkert vad resultatet blev. Besvikelsen var enorm och i flera dagar efter sjätte matchen var jag förbannad, ledsen och arg. Trots denna ilska över att Luleå hade förlorat känner jag inget hat gentemot Lakers-supportrar och det finns inte på kartan att jag skulle vilja slå någon i huvudet bara för att denne bär Lakers färger. Även om jag kan vara väldigt involverad och passionerad när det gäller sport får jag ständigt påminna mig om att sport bara är en lek. Det är inte blodigt allvar.

Tyvärr blev fotbollen just blodigt allvar i samband med premiären av Allsvenskan 2014. en uppklädd man på väg till match blir nerslagen. Finns det verkligen människor som önskar livet ur någon annan bara för att den personen har andra färger på tröjan, ett annat märke på bröstet? Och är det bara inom sporten eller skulle en person med DSV-tröja kunna tänka sig att bruka våld mot en person med DHL-tröja? En mer sannolik förklaring är att det finns, ursäkta uttrycket, rötägg som gömmer sig bakom en fotbollslogotype för att kunna bete sig som svin.

Inte nog med att dödsmisshandeln var en tragisk händelse, jag blev riktigt förbannad när jag såg tv-bilderna från matchen när Djurgården-supportrar tar sig in på planen och matchen får brytas. Tror ni verkligen att er avlidne kamrat hade velat att det skulle ske?

Nu när jag har retat upp alla Djurgårds-supportrar får jag väl avsluta inlägget med att hylla en Djurgårdare. Tommy Söderström, hockeymålvakt i bl.a Djurgården, vann sista deltävlingen och är klar för final i Mästarnas Mästare. Och kom inte till mig och säg att hockeymålvakter är lata och otränade. :-)

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards