Alla inlägg den 9 november 2017

Av Emelie Ederfors - 9 november 2017 16:23

Det är någonting jag måste få berätta, något väldigt viktigt som jag måste få sagt. Jag har varit med om och sett mycket under min tid som hockeyspelare. Många trevliga upplevelser men samtidigt många fula tilltag. Dessvärre tror jag att jag måste lägga ihop alla fula saker (tacklingar, slagsmål, påhopp m.m.) som jag bevittnat under mina 20 år som seniorspelare för att det ska bli jämbördigt med Mannheim-spelaren Thomas Larkins fula men framför allt fega så kallade tackling av en Brynässpelare. För er som inte vill gå in på https://www.svt.se/sport/ishockey/efter-overfallet-stangs-av-i-fyra-matcher/ för att se överfallet kan jag beskriva det i korta drag. Brynäs Daniel Paille ska båga i egen zon för att förhoppningsvis göra sig spelbar, han är säkert fem meter från pucken och är inte i närheten av spelet. Larkin åker i rätt så bra fart ner mot förlängda mållinjen och pang, utdelar en blind side-tackling. Brynässpelaren har varit i hans synfält i en halv zons åkning och säkert närmare fem sekunder. Han gör inte det minsta för att undvika en ”kollision”. Vad kan vi dra för slutsatser? Han har omdöme som en amöba eftersom han kan ha förstört en annans spelare karriär bara för att han själv var tacklingskåt, hämndlysten och/eller adrenalinstinn som en tjur på tjurfäktning. Dessutom verkar pristagaren i Årets mest korkade spelare även ha spelsinne som en amöba eftersom han beger sig ner mot förlängda mållinjen trots att hans två kedjekompisar redan befinner sig liggandes eller stillaståendes bakom mål. Vilken spelare som helst över C-pojksnivå vet att man som tredje gubbe måste ”hålla högt” och avvakta lite högre upp i anfallszon.

Jag skäms över att en hockeyspelare kan bete sig så illa men tyvärr skäms jag lika mycket över ”straffet” som han får. För själva tacklingen får han endast tre matchers avstängning, han missar kanske i runda slängar bara 60 minuters effektiv hockeytid i sin karriär. Det är pinsamt. Jag känner inte denne Thomas Larkin, han är säkert en hyvens kille och har säkert hjälp någon gammal tant över gatan någon gång men jag undrar om han inte borde ha försatt sina chanser att få fortsätta utöva den här sporten. Hade jag fått bestämma hade jag nog satt livstids avstängning för den tacklingen. #skärpning

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards