Direktlänk till inlägg 12 juli 2017

Lyssna på hjärtat eller hjärnan

Av Emelie Ederfors - 12 juli 2017 16:41

Ni har säkert alla varit i den situationen; när hjärtat vill och säger en sak men hjärnan vill och säger raka motsatsen. Om man ska köpa det där drömhuset med den ekonomiska risk som finns eller stanna kvar i den trygga hyreslägenheten. Om man ska stanna kvar i den där relationen, den till en vän eller en partner, som varit på dekis eller om man ska se sig om efter och satsa på någon annan. Om man ska satsa, på det där jobberbjudandet eller på att starta det där företaget man så länge dröm om eller om man ska vara kvar i det trygga och det man känner igen.

Det är i sådana lägen som hjärtat säger: kom igen, satsa! Och känns det som att det går åt fanders så ge ALDRIG upp! Det kan vara då som hjärnan kommer in i bilden och säger: Det är ett självmordsuppdrag, det kommer inte bli bra, ge upp!

Det är i sådana lägen som man undrar vilken man ska lyssna på; hjärtat eller hjärnan? Är det då man ska koppla in magkänslan i det hela (vad f-n det nu är, egentligen)? Klassas hjärnan som mer betrodd eftersom den är mer rationell medan hjärtat blandar in det här jobbiga med känslor i det hela?

Där fick ni några frågor att tänka på under dom lata semesterdagarna i hängmattan och lämna gärna en kommentar om ni har lösningarna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards