Direktlänk till inlägg 15 oktober 2015

Ännu mera längtan

Av Emelie Ederfors - 15 oktober 2015 16:50

Alla dagar tänker jag på mina fyra år som universitetsidrottare. Vissa dagar är längtan tillbaka till ishallen och omklädningsrummet på Dalhousie University enorm.

Kanske på grund av att laget var ett härligt gäng, kanske på grund av att alla ledare var ytterst kompententa. Eller kanske på grund av att det är Canada.

Damlaget på Dalhousie University var i alla lägen lika mycket värda som herrlaget. Alla i bestämmande ställning såg två stycken seniorlag, det var aldrig prat om "visst damlaget har ju seniorspelare, men det likställs med, nja vad ska vi säga, 16-åriga pojkar". När det var målvaktsträning var det herrlagets målvakter tillsammans med damlagets målvakter på isen, inte "damlagets målvakter är så mycket sämre än herrlagets så därför måste vi bespara herrlagsmålvakterna lidandet om dom skulle vara med". På avslutningsfesten för alla idrottslag ställde alla målvakterna upp tillsammans med målvaktstränaren på kort. Detta var lika mycket privilegium för herrlagsspelarna som för damlagsspelarna. Det var aldrig så att vaktmästarna glömde eller var sena med tvätten för att det var ett damlag. Vi var där på exakt samma villkor som herrlaget.

Jag hörde heller aldrig något snack om att "ni i damlaget drar ju ingen publik", "ni kostar för mycket" eller "ni får ju inte ens tacklas, varför ska ni då vara ett universitetslag?" Alla år då vi gick till slutspel var det en självklarhet att vi skulle få spela detta som vi sportsligt gjort rätt för. Inför jul var det alltid "Skate with the Tigers" för småbarnen i området. Herrlaget sida vid sida med damlaget, oavsett vilka ligor spelarna kom ifrån eller vart dom efter skoltiden skulle spela. Det var inte så att dom såg det som pest och pina att behöva vara på isen samtidigt som damlaget utan dom tyckte faktiskt det var roligt att åka runt och snacka med oss.

Herrlaget hade en tränare som varit lagkapten i landslaget, flertalet av spelarna var draftade av NHL-lag och några gick vidare efteråt till Allsvenskan och även KHL. I damlaget gick dom flesta vidare efteråt till ett "riktigt" jobb, flera har precis blivit mammor och det är inte många av mina lagkompisar som spelar längre. Trots detta var vi där på exakt samma villkor med lika förutsättningar från skolan.

Alla dagar tänker jag på mina fyra år som universitetsidrottare. Vissa dagar går tankarna till dom drygt 3000 tjej- och damhockeyspelare i vårt land och förhoppningar att alla har det som jag hade det i ishallen och omklädningsrummet på Dalhousie University.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards