Alla inlägg den 20 augusti 2015

Av Emelie Ederfors - 20 augusti 2015 15:16

Solen skiner var dag med en behaglig temperatur. Även om juli inte var mycket att skriva hem om så kan vi ca halvvägs in i augusti fastslå att det än så länge varit en lysande sensommarmånad och det är ju en sådan där härlig tid på året. Man behöver inte gå många steg utanför huset för att få en frys full av antioxidanter i form av hallon, svarta och röda vinbär. Nu när jag går där i min trädgård och donar i princip varje dag så mår jag så bra, men det finns även orosmoln.

Det är inte bara bärbuskar som levererar; snart kommer äppelträden att släppa sin frukt i en takt av ca ett äpple per minut. Detta kan locka till sig "skadedjur" i form av vildsvin. Förra hösten hade jag nattliga besök - väldigt ofta. I år har det försvunnit 2-3 äppelträd från min tomt och jag har även fått bort lite mer sly och grenar runt om trädgården. Frågan är om det räcker?

Ett väldigt bra ordspråk är bättre att förekomma än förekommas och därför har jag några funderingar på vad jag ska ha för taktik denna höst. Jag har kommit fram till att det finns tre olika alternativ:

1. Samla upp all fallfrukt, vilket borde göra grisarna mer ointresserade av att hälsa på. Problemet med det är: vad gör jag med dom uppsamlade äpplena? Köper någon form av låda eller behållare av Försvarsmakten som är omöjlig att göra intrång i (vad kostar inte en sådan?) eller tar in all frukt (men hur illa kommer det inte börja lukta inomhus då?)

2. Strunta i att samla upp äpplena och bara hoppas på det bästa. Känns väldigt osäkert faktiskt.

3. Samla upp ungefär hälften av fallfrukten och om svinen lockas dit av den halvan som ligger kvar finns det en lösning. Djurrättsaktivister och djurskyddsföreningar behöver inte läsa nu. Då kan jag sitta på altanen och kasta den uppsamlade halvan på dom där svinen. Som jag ser det finns det bara två problem med detta alternativ. Dels att jag är fruktansvärt dålig på att träffa och om jag nu skulle träffa hur skulle djuret reagera om det var "skadeskjutet"?

Vilket alternativ tycker ni är bäst?

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards