Direktlänk till inlägg 27 juli 2015

Nyckeln till, ja vadå?

Av Emelie Ederfors - 27 juli 2015 17:16

I förrgår ställde sig Åsedaborna traditionsenligt och plikttroget längs med Järnvägsgatan och Olofsgatan för att följa Olsmässekarnevalen - trots att regnet vräkte ner och temperaturen inte heller var något att skriva hem om. Musikkåren, som antagligen fick slänga in både uniformer och instrument i torktumlaren och alla andra karnevalsdeltagare tyckte nog att det gott kunde vara lite varmare och mindre regn. För mig, som satt i en fin, gammal Cadillac näst längst fram i tåget var det faktiskt en varm dag. Att bli mottagen som Åsedas hederborgmästare av alla tappra själar som stod längst med vägen; alla leenden och glada vinkningar, värmde hela mitt hjärta.

Det lilla samhället i Uppvidinge kommun har ju alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Från det att Stockholmstjejerna kallade mig "Åseda" på Buster/Jofa Hockeyskola i Halmstad 1997, till skylten på dörren till studentrummet på andra sidan Atlanten där alla i korridoren kunde läsa Emelie Ederfors, Aseda, SWE, till alla dom gånger då jag i större hockeysammanhang har fått säga vart jag kommer från. Jag vet inte vad det är som gör att just detta lilla samhälle (skitby enligt vissa) är så speciellt. Är det att alla känner alla? Är det att vi har det som man behöver, så som vårdcentral, rondell och Systembolaget? Eller är det bara: "Home is where your story begins"?

I förrgår fick jag äran att ta emot borgmästarmedaljen och "stadens" nyckel. Det finns olika bud om vart denna stora nyckel går; till alla byggnader i Åseda eller till alla ungkarlar. Det där får jag nog undersöka nogrannare under mina två kommande år på ämbetet. Hur det än är så är det väl ändå som dom säger: När en dörr stängs, öppnas en annan. Jag ska nog ändra det uttrycket till: När en dörr stängs får man en nyckel till en annan som leder till ett hemtrevligt rum.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards