Alla inlägg den 12 juni 2015

Av Emelie Ederfors - 12 juni 2015 16:34

Tänk vilken vikt alla människor lägger på dom här adjektiven som beskriver en person och dom otal olika personligheter som finns här i samhället. Detta framför allt i val av partner, vilka som passar till ett visst jobb och så vidare. Vi får alla etiketter på oss som påverkar hur andra människor behandlar oss. Den personen är pratglad, den är ordningsam och den är listig. För drygt en månad sedan fick jag berättat för mig att jag var blyg och ogillade att prata inför folk. Det var dom etiketterna som jag fick. Jag kan inte helt säga emot; jag är överlag mer en lyssnare än en talare men jag vill även säga: det beror på vad man jämför med. Vad den här personen som sa detta inte visste om mig var att jag som niondeklassare rappade inför en fullsatt kyrka och sjöng tredje versen av Julen är här i en om möjligt ännu mer fullsatt kyrka. För alla er som kan era julsånger vet ni att tredje versen av den sången är när Tommy Körberg och Sissel Kyrkjebo briljerer totalt och sjunger lite högre toner än i resten av sången. Jag vill inte på något sätt likställa min sånginsats från nian med deras, men jag VÅGADE. Är det blyghet? Det beror på.

Förra veckan fick jag förfrågan om att föreläsa hos Rotary i Åseda och utan att tveka svarade jag ja. Jag blev väldigt glad över att få frågan och när jag stod där igår och pratade om mitt år med damkronorna så tyckte jag att det var riktigt kul. Jag njöt av att folk hade tagit sig tid trots strålande sol och skolavslutningar för att lyssna på mig och min historia. Är det blyghet? Det beror på.

Så, inför den här härligt soliga junihelgen vill jag skicka med en uppmaning till er: ta inte så hårt på vad för slags personlighet ni har; det går inte att ändra i en handvändning och inte heller dom här etiketterna som folk (ibland på ett negativt sätt) tilldelar er.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards