Alla inlägg den 20 februari 2015

Av Emelie Ederfors - 20 februari 2015 09:01

Det finns vissa saker i livet som är viktigare än andra, som man helt enkelt är beroende av. Mitt liv vore inte värt att leva utan träning i allmänhet och hockey i synnerhet. Samma sak med mat i allmänhet och choklad i synnerhet. Dessvärre har jag ett nytt beroende. Min nya besatthet stavas gamla gubbar, skarlakansfeber och ruiner. Men vad säger du?! Det kanske är på sin plats med en förklaring. Det är så här att jag har börjat forska lite om byn Baggatorps historia i allmänhet och mitt hus historia i synnerhet. Nu har jag blivit sittande framför datorn och stirrat i kyrkoarkivet i Åsheda församling och i Lantmäteriets historiska kartor. Husförhöslängder, församlingsbok, födelse- och dödböckerna, Laga skifte från 1843, avstyckningar och avsöndringar.

Samtidigt som jag har fått flera svar om byns och husets historia kommer det nya frågor hela tiden. Var bodde Frans Johan Andreasson med familj och alla andra som står med i husförhörslängderna, varför bytte Rikard Teodor namn till Ekström, har det stått något hus innan mitt hus byggdes 1922 och var det verkligen där som Axel Gunnar Andersson bodde? Hur såg det ut i Baggatorp i början av 1900-talet? När jag stirrat färdigt in i datorskärmen som är full av gamla sidor med svårläslig skrivstil får jag upp bilder i huvudet hur husar nr 96 Lilja går ut från torpet som ligger långt ute i skogen och drar igång med dagens bestyr och hur det såg ut i husen som oftast var mindre än 175 kvadrat där en familj med fem barn trängdes utan el, tv och definitivt utan bredband.

Hur många svar jag än har fått på den här korta tiden av forskning fortsätter jag helt besatt och maniskt tänka: Jag vill veta mer! Så till alla där ute som har några historier och anekdoter från Baggatorp, skicka det till mig eller kom förbi huset där Olof Martin Ekström bodde och berätta för mig.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards