Alla inlägg den 26 januari 2015

Av Emelie Ederfors - 26 januari 2015 15:03

I lördags spelade jag min första match på drygt två månader. Detta gjorde mig ruskigt taggad. När det dessutom var HV 71, segertåget som har kört över allt och alla i serien, som stod för motståndet blev jag ännu mer taggad. Resultatet var väl rätt så väntat; storstryk och 8-0 i baken. Men det är en känsla som jag ibland får och som kanske är allmänt bland oss målvakter. Att en vinst kan kännas som en förlust och en förlust kan kännas som en vinst.

Exempel nr 1: Ens egna lag har en komfortabel ledning och man håller nollan men med, låt oss säga, 2 minuter och 7 sekunder kvar av matchen sjabblar någon och den där åtråvärda nollan är ett minne blott. Efter matchen kommer alla spelare ner till målvakten och alla verkar vara så där j-a nöjda och glada! Det ska vara segerkramar, vågen till publiken och segersång i omklädningsrummet. För målvakten är det en helt annan femma; man känner sig mer som matadoren i Tjuren Ferdinand. "Matadoren slet svärdet (klubban) i småbitar, stampade i marken, slet sitt hår" och till slut vill man bara lägga sig mitt på planen och gråta.

Exempel nr 2: Inträffade i lördags. Förlust med 8-0 kanske kan tyckas vara en ren förnedring. Men efter en sådan match vill man som målvakt bara springa ärevarv med full mundering på i omklädningsrummet och spela luftgittarr till "Simply the Best". Nu blir ju både knoppen och kroppen rätt så mör efter drygt 90 skott (på mål...) så det fick räcka med den där goa segerkänslan och ett härligt flin på läpparna bakom masken.

Så en vinst kan kännas som en förlust och en förlust kan kännas som en vinst. Någon som känner igen sig?

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards