Alla inlägg den 24 november 2014

Av Emelie Ederfors - 24 november 2014 10:30

Vad tror ni skulle hända om jag glad i hågen satte mig bakom ratten i en lastbil med släp, blev stoppad av polisen och som förklaring rycker på axlarna och säger något i stil med att "pappa sa att jag fick köra en 24-meters. Han har nog lurat mig"? Skulle jag slippa rättslig påföljd?

Vad tror ni skulle hända om någon fastnar i tullen med knark eller vapen och lämnar förklaringen "Pelle sa att det bara var mjöl och leksakspistoler som jag skulle köra"? Skulle den personen slippa undan straff?

Det tål att tänkas på, likväl som det tål att tänkas på om det var rätt eller fel att "lastbilschauffören" från Makedonien blev friad av Sundsvalls tingsrätt. Vad som är fel är att något åkeri/speditör har anlitat denna person och vad som är ännu mer fel är att den svenska polisen och alla personer i trafiken som mött honom bara har hans egna påstående att han kan framföra en lastbil med släp på ett trafiksäkert sätt.

Jag vill inte kasta skit på varken tingsrätten, speditören, åkeriet eller chauffören utan kan bara konstatera att det är tufft för dom svenska åkerierna. Kom ihåg att det kostar i runda slängar 200:- per mil för en lastbil, beroende lite på reparationer och amorteringar. Jag kommer inte gå in på vad vi får från kunder/speditörer per mil men en sådan hög summa har jag nog inte sett. Samtidigt som kunder och speditörer kräver att vi i princip ska köra för noll och ingenting kräver myndigheter att det ska finnas YKB, ADR, trucktillstånd, digitala förarkort, besiktningar, säkerhetsdatablad för kemikalier, utrymningsplan, godkända brandsläckare m.m

Istället för att hoppa högt och jubla nästa gång ni klickar hem en julklapp där det står FRI FRAKT i fet stil kanske ni ska ta en funderare. Vad är priset av "fri frakt"? Kan vi ha fullastade lastbilar ute på vägarna som kör varor gratis och ändå behålla trafiksäkerheten och Nollvisionen? Skulle ni reagera likadant om det kom hem en elektriker som säger jag byter proppskåp helt utan kostnad för dig? Många skulle nog bli lite misstänksamma om hantverkarens kompetens och trovärdighet om denne erbjuder en tjänst gratis, varför blir vi inte det när försäljare bokstavligen säger att kostnad för chaufför med adekvat utbildning och en lastbil som genomgått besiktning och har rätt däck m.m är noll kronor?

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards