Alla inlägg under september 2014

Av Emelie Ederfors - 3 september 2014 15:44

Den här veckan började med en resa till Malmö och trots stora översvämningar dagen innan hade det mesta vatten försvunnit och det befarade tågkaoset som skulle följa blev "bara" en tjugo minuters försening. På agendan fanns besök av fyra ishallar varav två var helt och hållet okända för mig. Dom andra två, Malmö Isstadion och Söderslättshallen, har jag tidigare besökt och "återträffen" med dessa två skapade en sentimental och nostalgisk känsla.

Jag kanske ska börja med den ishallen som jag har längst historia med; Söderslättshallen i Trelleborg. När jag i slutet av 90-talet spelade med SK Winno låg vi i samma serie som Trelleborgs  välmeriterade damlag. Lika imponerad som jag var av spelarmaterialet som fanns i denna förening, lika imponerad blev jag av denna idrottsanläggning. Så många olika sporter under samma tak! Där samsades ishockey med bowling, squash med boxning och handboll med brottning. Som trettonårig tjej från bondwischan var även resultat-tavlan med skottstatistiken en riktig het grej och om jag inte minns helt fel stog det 96 skott och 18 mål för hemmalaget när matchen var slut. Med andra ord så matchen svettig och lärorik för den trettonåriga målvakten.

Malmö Isstadion då? Ja, där vet jag inte om jag ska säga att vi vann ett SM-silver eller att vi förlorade SM-finalen mot AIK 2004. Limhamn Limeburners hade värvat ihop ett stjärnfyllt lag med spelare från när (Malmötrakten) och fjärran (Göteborg och Småland). Med namnkunniga spelare som Rooth, Holst, Winberg och Timglas var siktet inställt på guld men vi räckte inte hela vägen fram.

Med ett något mindre namnkunnig lag spelade jag även i Malmö Isstadion under den sista säsongen med Lakers damlag där vi vann med 5-2 tror jag mot Malmö Redhawks. Dom minnen jag har från den matchen är den obehagliga känslan när en galning sköt lite hur som helst i stan och den obehagliga stortån jag hade vid tillfället och att jag med nöd och näppe fick ner hallux valgusen och dom skyddande kuddarna i skridskorna. Vad jag minns mer av den matchen är det stora rallarslagsmålet som utbröt vid en målvaktsblockering. Och så säger folk att tjejer är pryda och inte kan slåss...

Malmö Redhawks och Växjö Lakers - två storklubbar i södra Sverige vars damlag bjöd på en väl genomförd och underhållande match. Tre år senare har ingen av föreningarna någon damverksamhet. Kanske kan det bli ändring för någon av föreningarna i och med dam-VM i Sverige?

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards