Direktlänk till inlägg 12 september 2014

Tillfälligheter

Av Emelie Ederfors - 12 september 2014 14:25

Men vilken stor nyhet som gjorde att hela Sverige stannade upp... Eller i all fall södra Sverige... Eller ja, Småland... Eller ja, i alla fall Uppvidinge Kommun. Vindkraftsbolagen drar sig ur satsningen i kommunen och det skapade ett himla stohej; Sveriges Radio-bil med parabol på taket stog på parkeringen vid macken mitt i byn. Kommunalrådet var upprörd i både radio och tidning, vindkraftsälskarna var uppgivna (nu blir ju elen jättedyr...) och vindkraftshatarna kunde för en stund pusta ut.

Jag tror tyvärr att dom styrande i kommunen får skylla sig lite själva att det är så många som har blivit så anti till vindkraftverk. Förra året kunde vi alla se den här kartan när vi slog upp tidningen till morgonkaffet och jag tror att väldigt många invånare i kommunen fick kalla fötter. Jag får det till mellan 300-350 verk och då räknar jag inte med dom ca 40 verk som pryder horisonten som vår kära grannkommun har smällt upp några fåtal fot från vår kommungränsen. Många blev nog lite smått rädda i detta läge att vindkraftsverken skulle ploppa upp som svampar i skogen och vart man än befinner sig i kommunen så kommer man vara omringad av dessa snurror.

Jag ska varken säga bu eller bä till vindkraftsparker men det är precis så det ser ut nu. Antingen så vill man inte se ett enda vindkraftverk (ens på bild) eller så skanderar man "heja Åke och Go Vestas Go". Det jag däremot skulle vilja säga lite bu till är vårt kära kommunalråds kommentar till gårdagens scoop. "Nu får vi väl syssla med turism och plocka lingon". Fanns det inget positivt med Uppvidinge kommun innan vindkraftsplanerna? Stog kommunen på ruinens brant? Vad jag vet har vi två storföretag som det går relativt bra för trots att vi befinner oss på vischan, man kan spela hockey i två olika hallar, man kan hoppa häst eller orientera och vem var det som stoltserade så i tidningarna om att Uppvidinge Kommun blev utsedd till Årets nyföretagarkommun så sent som förra året? Nä, Uppvidinge är en helt okej kommun att bo i, med eller utan vindkraftverk.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards