Direktlänk till inlägg 11 juni 2014

Det tar lång tid att få saker gjorda

Av Emelie Ederfors - 11 juni 2014 15:27

Vissa verkar ha lite svårare att få saker gjorda - i tid. För att det inte ska bli personangrepp tänker jag inte nämna en person som jag för en tid sedan gjorde affärer med utan jag hoppar istället på Brasilien och Migrationsverket.

Det är tydligen så här: Brasilien fick veta 2007 att dom 2014 skulle anordna Fotbolls-VM. Dom har alltså haft SJU år på sig att bygga upp några arenor, platser för boende, infrastruktur m.m Då ska man också ha i åtanke att dom väl borde ha haft någon liten plan när dom skickade in ansökan för VM 2014. Eller var det helt enkelt så att dom skickade in en "spontanansökan" i elfte timmen, fick ändå det stora förtroendet från FIFA att arrangera och först då insåg att "shit, vi har ju bara sju år på oss att bygga upp alla arenor". Vilken tur att dom levde upp förtroendet; under byggnationen verkar det ha varit bra arbetsmiljö (med en utförd riskanalys) och att arenorna är kontrollerade så att dom är säkra för publiken som har betalat bra med pengar för att vara där. Ska någons starka och giriga vilja att arrangera ett VM resultera i försämrad säkerhet och att såväl arbetare som publik riskerar livet?

Det är också tydligen så här: Familjen Vasic i Alvesta ska nu bli utvisade efter att ha bott i Sverige i TIO år. Barnen på tio och sju år är födda och har hela sitt liv bott i Sverige. Men som Migrationsverket säger: Barnen är för små för att hunnit få en tillräckligt stark anknytning till Sverige. Det skulle ju betyda att alla blonda, blåögda svenskfödda barn med Svensson i efternamn inte har någon anknytning till landet Sverige innan dom fyller i alla fall elva, kanske till och med tolv år? Kära Migrationsverket, om nu den här familjen inte är välkomna till det här landet kanske ni skulle ha jobbat på lite snabbare så att inte barnen hade hunnit födas, gå på dagis, gå i förskola, gå i grundskola, spela föreningsfotboll och framför allt hunnit knyta till sig kompisar under tio års tid?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards