Alla inlägg under maj 2014

Av Emelie Ederfors - 5 maj 2014 10:30

Första maj-helgen har i medierna handlat mycket om Karlskrona och jag var mitt uppe i sågande och spikande när jag fick höra det på radion. En ensamkommande flykting blir mördad. Så sorgligt. En 8-åringflicka blir mördad av sina fosterföräldrar. Så sorgligt. När jag dagen senare slog upp tidningen och läste om det fick jag på slutet av artikeln se "dom två personerna som är misstänkta är sedan tidigare kända av polisen". Läste jag verkligen rätt?! Jojomen, mannen har blivit åttalad för misshandel och kvinnan för stölder.

Hur kan det vara så att i dagens Sverige kommer någon på tanken och någon fattar beslut om att den här flickan ska bo hos dom här två personerna? Är det inte samma land som har stenhård kontroll på blivande adoptivföräldrar med "inte så mycket som ett dammkorn på kryddhyllan"-mentalitet? Ska en 8-åring som kommer till Sverige leva med en misshandlande "pappa" och en snattande "mamma"? Med facit i hand är svaret nej men det är bara så tragiskt att en flicka får sätta livet innan vi lärt oss läxan. Läxan är att samhället Sverige skulle inte tillåta dom här två människorna ens få passa en vandrande pinne.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards