Direktlänk till inlägg 30 maj 2014

Åh vilken härlig dag och Hem, ljuva hem på samma dag

Av Emelie Ederfors - 30 maj 2014 19:39

Dagens datum betyder något alldeles extra för mig och det är inte bara av en, utan två anledningar. Idag är det exakt tre år sedan jag tog min examen på Dalhousie Univeristy. Även om det har gått en hel svensk högskoleperiod sedan dess minns jag den 30:e maj 2011 som igår. Jag minns att jag började dagen med ett träningspass på The Commons, att jag vid frukosten äntligen fick sätta på mig Grad-ringen efter lång väntan och trånande, att brorsans flickvän hjälpte mig med frisyr och smink. Jag minns min mammas stolta ansiktsuttryck när jag gång på gång fick gå upp på scenen för att ta emot den ena utmärkelsen efter den andra för mina studieresultat. Jag minns det stora ögonblicket när jag gick över scenen för att ta emot mitt examensbevis och hur ytterst nära jag var att sträcka en knuten näve i luften och vråla rakt ut "fy f-n va' gött!" på ren svenska. Tur att jag lyckades behärska mig. Jag minns fotograferingen i det strålande solskenet tillsammans med dom som har gjort det möjligt att få det där pappret i handen och några, av få, selfies så klart. Jag minns även den underbara examensmiddagen tillsammans med min familj på restaurangen nere i hamnen. Och jag minns så klart den där känslan jag hade när jag gick och la mig. Åh vilken härlig dag!

För exakt ett år sedan hände ytterliggare en sak som jag kommer bära med mig resten av livet. Den 30:e maj 2013 gick jag för första gången på väldigt länge över tröskel och in i Baggatorp 1, huset som jag några månader senare skulle stå som ägare till. Man kan lugnt säga att det var kärlek vid första ögonkastet och den där kärleken växer sig starkare för var dag som går. Särskilt påtagligt var det när jag i onsdagskväll kom hem efter tre uttömmande dagar i Norrtälje och tre lika uttömmande dagar i Örebro. Bara en sådan enkel sak som att ställa en vas med nyplockade ängsblommor i köket gjorde mig fullkomligt lycklig. Nu förstår jag verkligen innebörden i uttrycket "Hem, ljuva hem".

Det handlar inte bara om Hem, ljuva hem; den 30:e maj är verkligen Åh, vilken härlig dag!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards