Alla inlägg den 7 maj 2014

Av Emelie Ederfors - 7 maj 2014 13:57

Jag har dom senaste dagarna gått och funderar på den har stora frågan i livet; "vad är lycka?" Är det när Postkodlotteriet kommer med en check på en miljon och dessutom en splitter ny bil? Jo visst. Är det när man vinner SM- eller VM-guld? Helt klart. Är det när man sätter nytt personligt rekord och fullkomligt slaktar det gamla i stående längdhopp? Jo precis. Men det som har slagit mig är att det kanske inte behöver vara så stora händelser för att känna lycka.

Köket nämns ibland som husets viktigaste rum och kan liknas vid ett hjärta som håller människokroppen levande. Dom senaste veckorna har det på just den platsen i mitt hem varit totalt kaos och det borde väl då kunna liknas vid ett hjärtproblem. Även om det bara ca 300 gram av människokroppen som inte fungerar korrekt så påverkar det hela kroppen.

Med föräldrarnas köksrenovering för bara ett år sedan i färsk minne vet jag att en renovering av husets viktigaste rum påverkar det dagliga livet markant. När vi nu i mitt kök dessutom har fått Macgyvera gång på gång så sliter det hårt. Ni som har renoverat köket känner säkert igen er; ett rum fullproppat med IKEA-kartonger, ännu ett belamrat med verktyg av alla dess slag, alla livsuppehållande saker (t.ex. kaffebryggare och mellanmål) är någonstans i röran och köket, ja det är en syn för gudarna... Man sopar och sopar men ändå är golvet fyllt till bredden med sågspån och damm, inget rinnande vatten, sopkärlen och komposthinken står mitt på golvet, inga elluttag och tanken att steka på en hamburgare eller laga en god lasagne kan man bara glömma. Nu börjar slutet av tunneln uppenbara sig och det börjar bli ordning på torpet (förlåt, gården).

Det där med lycka behöver inte vara så stort. När jag iförrgår tog fram några goda pizzabitar från frysen, satte mig vid barbordet i vardagsrummet och tittade på favoritserien Hawaii Five-0 så kände jag en underbar känsla av... lycka!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards