Direktlänk till inlägg 10 april 2014

Ett förlåt verkar sitta långt inne

Av Emelie Ederfors - 10 april 2014 14:23

När man har bott och tillbringat en längre tid på två olika platser, i två helt olika länder kan man inte undgå att göra jämförelser mellan dom två. Vad köttfärsen kostar, hur sjukvården fungerar, vad tidningarna skriver om och framför allt hur människorna beter sig. När jag nu igår besökte det berömda varuhuset i Ullared slogs jag av vilken skillnad det är i socialt beteende mellan Canada och Sverige.

I Canada säger man förlåt om man råkar stöta till någon, man säger tack om någon håller upp dörren för en eller om någon släpper fram en  om det är för trångt för båda och man säger ursäkta innan man ber t.ex en butiksanställd om hjälp. En hel dag på Ullared och inte minsta tillstymmelse till det här. En hel dag tillsammans med en massa ohyfsade och ouppfostrade svenskar! Inte ett enda förlåt vid dom oändligt många ihopstötningarna som skedde och när jag, reflexmässigt, sa förlåt om jag stötte ihop fick jag antingen en förundrad blick, ungefär "vad är det för fel på dig då?" eller ett argt blängande. Best och the best var när vi på verktygsavdelningen fick bevittna en dam som på ett gnälligt och oförskämt sätt skriker "HALLÅ!!!" för få en stackars butiksanställds uppmärksamhet. Där och då tänkte jag: snälla ta mig tillbaka till Canada där det finns lite vettigt folk. Kom nu inte till mig och säg att folk var mer uppfostrade och hade mer hyfs förr i tiden - att det bara är dom här ungdomarna som inte kan bete sig. Den här häxan var helt klart medlem i PRO.

Kära Sverige, varför kan vi inte säga förlåt, tack och ursäkta? Kostar det för mycket eller är det för mycket begärt? Egentligen skulle väl alla svenskar skickas iväg till Canada för att lära sig hur man ska bete sig bland folk men borde inte dom här tre enkla orden vara en självklarhet för oss?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards