Alla inlägg den 12 mars 2014

Av Emelie Ederfors - 12 mars 2014 14:59

Jag tänkte att dagens inlägg skulle bli kort. Jamtland, Jamtland, jämt och ständut! Men jag får nog förklara mig lite. Varför en sån skanderande ramsa och varför skulle någon som aldrig bott i Jämtland skriva ramsan? Det är ju så här att idag, 12:e mars, är det Jämtlands nationaldag och det måste uppmärksammas - precis som jag kommer uppmärksamma årets två andra nationaldagar; Sveriges den 6:e juni och Canadas den 1:a juli. Nu kanske några tänker att jag bara ska fira Sveriges nationaldag. "Emelie, du är ju varken kanadensiska eller jämtlänning". Där kan jag till viss del hålla med; jag har varken kanadensiskt pass och jag har aldrig bott i Jämtland längre än en månad sammanhängande. Men nationalitet handlar inte bara om vad det står i papprena. Nationalitet handlar om vad man känner i hjärtat.

I hjärtat är jag svenska, kanadensiska och jämtlänning och därför firar jag tre nationaldagar. Jag är boende i Jämtland endast ca 2 av årets 52 veckor men ändå har jag väldigt starka band till detta landskap. Det finns ofta i mina tankar; allt från kolbullar på Jamtli, Krogstråket i juli, en porlande fjällbäck på väg till Pyramiderna, Plankstek på Loftet, Arnljot på Frösön. Listan kan fortsätta hur länge som helst, men som sagt dagens inlägg skulle bli kort. Jamtland, Jamtland, jämt och ständut!


För er som inte har fått se detta vackra landskap med egna ögon finns en video med ögongodis och vår nationalsång

https://www.youtube.com/watch?v=Ec7-fkiyNdo

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards