Alla inlägg den 27 februari 2014

Av Emelie Ederfors - 27 februari 2014 14:08

Jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter från soffan av OS i Sochi så här när allt är över och den värsta OS-abstinensen har lagt sig. Eller om den just nu är som värst?! Ingen sport på radion under dagarna och ingen landslagshockey på TV:n under kvällarna. Som salt i såren är det numera bara en sak på sportsändningarna på TV: fotboll, fotboll, fotboll...

Det som slog mig i OS var hur mentalt utmanande en del sporter är, exempelvis:

Störtlopp - vissa menar att dom inte är riktigt kloka. Åka i en backe i uppåt 100 km/h med en störtkruka och minimalt med skydd på kroppen. Ja du, modiga eller självmordsbenägna är kanske mer diplomatiskt.

Backhoppning - nu snackar vi galenskap, eller? Ja, du dom kan ju i alla fall inte vara ångerfulla och börja tveka i sin idrottsutövning.

Det som slog mig i OS var hur många ergonomiska felaktigheter det finns:

Soparna i curling - ser inte ut som i en ergonomihandbok om städarbete.

Puckelpist - Både mina knän och höfter skriker av smärta bara av att se det. Frågan är väl bara vad som tar mest stryk?

Störtlopp - Återigen klankar jag ner på det alpina svaret av Formel 1 men jag undrar vad dom knäna säger vid en landning efter en flygtur på X antal meter. Att landa i en nerförsbacke har väl aldrig varit knänas favorit.

Det som slog mig var alla dominanter som visade upp sin storhet:

Curling - Canada dominerar. Även om det tar emot lite att erkänna det, eftersom jag trakasserade min assisterande tränare efter Sverige guld mot Canada i Vancouver-OS.

Hockey - Canada dominerar. Utan tvekan.

En del manliga skidskyttar på skjutvallen - ibland hann jag inte inse att dom var framme vid mattan innan dom var färdiga med fem skott och på väg därifrån.

Här kan man ju också nämna enskilda individer: Ole Einar Björndalen, Charlotte Kalla, skidskytten Domracheva och överlag alla svenska längdskidåkare.

Jag kan ju inte skriva en OS-krönika utan att nämna den tragiska historien med Niklas Bäckström. Jag tänker inte säga varken bu eller bä vems felet var, hur det kunde inträffa m.m utan jag ska bara nämna det som gör mig upprörd vad gäller det här. I SVT sa dom att det var den värsta dopingskandalen i svensk idrottshistoria, i andra medier jämförs den här skandalen med finska skidlandslagets kollektiva doping och det verkar finnas en utbredd attityd gentemot astma och allergi som någonting som kan bagatelliseras och förlöjligas.

Jag anser inte att det här är den värsta dopingskandalen i Sverige, jag tycker det är värre att vi har haft idrottare som har tagit medel för att prestera bättre och bli bättre på sin idrott. Jag skulle inte heller jämföra det med finska skidlandslagets snedsteg. Dom tog ett medel för öka syreupptagningen komma först över mållinjen. När Bäckström tog sin allergitablett tror jag inte att han hade den tanken att "med den här tabletten kan jag sätta tre baljor istället för en i finalen"! Sen har vi dom här som anser att vi astmatiker och allergiker gör det här bara för att legalisera fusk. Med risk för att det finns undantag tror jag inte att vi idrottare går till en läkare frivilligt med hopp om att få diagnosen astma/allergi. Vi får en medicin ordinerad av en högt utbildad läkare som anser att vi behöver den. Vi tar den inte för att bara göra dopingklassade medel lagliga. Vi gör det för att det behövs. När vi står framstupa,  kippar panikartat efter luft och väser fram "medicin" då behövs det. Dom som anser att astma/allergi bara är löjligt, nonsens och ett sätt för oss att fuska får gärna komma på studiebesök under ett astma-anfall vid ett intervallpass.

Man kan ju inte avsluta en OS-krönika på ett så där tråkigt sätt. Så jag tar fram lite Göteborgshumor: Det va la os-is att inte Tre Kronor vann guld!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards