Alla inlägg den 3 februari 2014

Av Emelie Ederfors - 3 februari 2014 14:25

Jag blir ursinnig, bedrövad, rosenrasande och riktigt skitförbannad! Förvisso kan det här handla om matchen i fredagskväll då vi enligt min mening ger bort 3 poäng och en säkrad andraplats i serien på ett silverfat till laget som gästade vår egna hemmaborg. Men det gör det inte; det här handlar om vad jag känner gentemot den attityden som verkar finnas i Sverige vad gäller lastbilar. Att dom är miljöbovar och på egen hand står för all miljöförstöring vi har i världen. Att dom är stora dödsmaskiner som bara förstör trafiksäkerheten för skötsamma "vanliga" trafikanter. Nä, så kan vi inte ha det! "Lastbilarna måste bort från vägarna" som det stog på en ledar-rubrik av Eva Franchell på Aftonbladets hemsida. Eftersom jag är rätt så partisk i frågan rusade blodtrycket i taket och svordomar i klass med matchen i fredags började hagla.

Jag håller med henne om att det är bedrövligt att banavgiften för tågen har fördubblats; finns det tidsmässigt och praktiskt möjlighet ska godset transporteras på järnväg. Tyvärr var det nog det enda som jag och Eva var överens om. Hon vill få ner antalet miljöförstörande dödsmaskiner från våra svenska vägar och har den perfekta lösningen. Kilometerskatt på bilarna - tada! Men, är man i den här branschen inser man med en gång dom katastrofala följder ett sådant införande skulle få. Dom utländska åkarna som redan har invaderat vägarna skulle smidigt smita undan denna skatt så som dom har gjort vad gäller vägavgifter, eventuella böter m.m., medan dom svenska åkarna skulle få ökade kostnader och fler svenska åkerier skulle duka under. Tada! Resultatet av kilometerskatt blir fler utländska lastbilar med sämre miljömässiga motorer, sämre körkunskap om det svenska vinterväglaget och sämre däck.

Vad jag hoppas att Eva menar med sin artikel är att FEL lastbilar måste bort från vägarna. Självklart ska vi ha svenska åkare som betalar ut lön enligt kollektivavtal till chaufförerna, har underhållna, servade och besiktade lastbilar och som jobbar aktivt med miljö och kvalitet. Vad jag hoppas att Eva menar är att vi ska värna om våra svenska lastbilar och åkerier. Men det kanske är för rasistiskt?

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards