Alla inlägg den 30 januari 2014

Av Emelie Ederfors - 30 januari 2014 14:11

Även om den här bloggen ska handla om hälsa så har det på senaste tiden blivit mycket fokus på hockey. Men tro det eller ej så finns det annat här i livet förutom hockey som leder till god hälsa. Idag ska det handla om musik och en udda form av sjukdomstillstånd.

Jag tänker inte prata om att jag är astmatiker eller alla dom psykiska åkommor som är förknippade med målvaktsyrket utan en annan obotlig och svår psykisk sjukdom. Jag har i allmänhet svårt att sitta still, jag har ännu svårare att sitta still när jag hör musik och det är i princip omöjligt att sitta still till vissa speciella låtar. När den här typen av låt börjar spelas släpper jag loss, vickar tårna i takt, rör på höfterna, använder yviga armrörelser och så klart gärna nynnar/skrålar med. Jag vet inte om det kan kallas för musik-ADHD?

När jag till exempel hör Bruce Springsteens American Land skulle inte ens en tvångströja och bältessäng hålla mig stilla. Det finns flera andra låtar av Bruce som triggar igång rörelsecentra i hjärnan på mig och en annan bov i dramat är låtar av den ständigt unge Jerry Williams. Tidigare i veckan kom symptomen tillbaka; jag lyssnade på en av skivorna i en ny Jerka-box. När Jerka rockar loss i låten Jungle Hop släpper jag allt och dansar loss ordentligt!

Jag tror att den här psykiska åkomman som jag har är totalt omöjlig att bota. Men vad gör väl det? För jag känner mig hälsosam till hundra när jag jazzar loss och sjunger "I went down to the jungle"!


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards