Direktlänk till inlägg 28 januari 2014

Något jag har saknat och något jag saknar

Av Emelie Ederfors - 28 januari 2014 13:59

I min ungdom gick jag väldigt ofta på hockey i Åseda Ishall men ett något kringflackande liv med den ena adressen längre bort än den andra har gjort att besöken på A-lagsmatcherna långa perioder har lyst med sin frånvaro. Så var det i fredagskväll dags igen. Samma aniskten i cafeteria och sekretariat, klacken står och manar på och det är samma människor i publiken som med lika del vånda och lika del spänning följer krigarna i Åseda Hockey. Det enda som har ändrats är väl utseendet på läktarn; tack till framför allt Penti för allt jobb, utseendet på domaren där Perry Erlandsson har bytts ut mot en något yngre upplaga och spelarna på isen. Nu är det dom som jag stretade träning efter träning tillsammans med på isen som ungdom eller junior som representerar Åsedas färger.

När jag stog i kön i cafeterian för att köpa en korv med bröd i första periodpausen var det något som slog mig. Att jag verkligen har saknat A-lagshockey i Åseda under min "exil". Att det som står på en liten skylt jag har uppsatt i köket är alldeles sant. "Home is where your story begins" och ja, jag vet vart min story började.

I min ungdom såg det inte ut som det gör nu för dagens unga tjejer som spelar hockey. Som tolvåring fick jag åka 23 mil enkel resa för att kunna spela med och mot tjejer och det enda som anordnades av förbund var ett regionslag för tjejer upp till 18 år. Nu finns det damlag på närmare håll, utvecklingscamper, R18-camper, U18-landslag men framför allt finns Stålbucklan; tjejernas motsvarighet till TV-pucken. Nu kan en ung tjej från en liten förening i dom småländska skogarna få dra på sig den rött lysande Smålandströjan och få representera sitt landskap. I söndags spelade stålbucklanlaget en träningsmatch mott killar och jag hoppas verkligen att dom känner stolthet och tacksamhet för att få ta på sig den tröjan. Det finns dom av den äldre generationen (80-tal och början av 90-tal) som hade kunnat offra en arm eller gå över lik för att få spela med Smålandsmärket på bröstet. Distriktslagsspel är något jag saknar; i mitt CV men framför allt inombords.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards