Alla inlägg den 17 januari 2014

Av Emelie Ederfors - 17 januari 2014 08:58

Jag har många gånger i mitt liv sovit på platser för första gången. Det har varit hotellrum i fjärran land där allt som behövs är en säng, ordentligt med mat på materialarns rum och en TV med lite NHL-hockey. Det har varit liknande inrättningar där syftet har varit att man ska vila upp sig, njuta av god mat och bli som en ny människa. Alltför många gånger har jag sovit på en plats för första gången efter att ha burit banankartonger, kånkat på stora möbler och lagt mig i en ihopmonterad säng på en boplats där det råder fullständigt kaos. Just den här gången kanske det inte längre råder fullständigt kaos utan mer ett organiserat kaos men känslan och tankarna innan jag somnade in var dom samma. "Jaha så låter det i byggnaden när det blåser" och "nu knakade det i golvet". Unikt för den här gången var att tanken: tänk om det spökar här? Tänk om garderobsdörren öppnas och det kommer någon gående genomrummet med släpande steg och en rasslande kedja. Emelie, skärp dig nu och om du somnar med en gång så märker du ju inte om det går någon genom ditt sovrum. Och efter det somnade jag rätt så omgående.

Igår var det återigen dags för lite träningstips på radion. Det fanns inte med i några kursplaner eller ens någon av dom tegelstenar till läroböcker från Dalhousie University men varje gång någon PT eller träningsexpert ska lära "vanligt folk" om träning spetsar jag öronen till max och fokuserar för att leta vetenskapliga felaktigheter vad gäller träningsfysiologi och anatomi. På radion gjordes det rygglyft när jag likt en fladdermus snappade upp: "Allting man känner det är där man är lite svag" och vidare någonting i stil med att om du känner av när du gör en övning måste du träna på det. Så när jag kör benböj med ca 60 kg på stången eller har stått i 90 grader i dryga fem minuter och känner det i låren, betyder det att jag har svaga benmuskler. Nu vet jag inte hur mycket neurologiskt dom hinner lära ut på PT-skolorna men om man inte känner av någonting alls när man gör en styrkeövning så borde man nog låta en doktor kolla upp det lite grann. En piskande pekpinne till "träningsexperter" som inte lärt sig att tänka efter innan man ger råd till folk om en så viktig sak som vår hälsa.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards