Alla inlägg den 23 september 2013

Av Emelie Ederfors - 23 september 2013 14:32

Under ledarutbildningen för Tre Kronors Hockeyskola i lördags blev det en diskussion om tacklingarnas vara eller icke vara inom damhockey. Som ni kanske redan vet får inte damhockeyspelare tacklas a la frontalkollision utan bara tacklas om man åker i samma åkriktning som den man tacklar. Eftersom jag mest håller mig i målet och räddar lite puckar då och då säger jag varken bu eller bä till den här spelciella regeln som finns. Däremot har jag en väldigt bestämd åsikt om det här - vi damhockeyspelare ska ändå kunna spela fysiskt. Genom åren har jag ofta fått känslan av att domare som vanligtvis dömer herrhockey och går över för att ta en dammatch sitter och grubblar lite innan: vänta här nu, vad sa dom på domarkursen? Inga tacklingar inom damhockeyn, ah ingen kroppskontakt.

Under gårdagens träningsmatch mot Lund hinner en backcheckande Wilma upp en motståndare och trycker upp henne i sargen i mittzon. En regelrätt, klockren och riktigt snygg damtackling hinner jag tänka innan domaren blåser i pipan och visar ut henne två minuter för boarding. Det var inte enda gången som vi åkte på boarding där jag ställer mig lite tveksam till utvisningen. Jag vill inte verka som en dålig förlorare och skylla på domaren; vi förlorade inte på grund av dessa utvisningar. Men domarnivån måste höjas vad gäller "våra" tacklingar. Samtidigt måste vi damspelare kunna ta emot en regelrätt tackling utan att kvida efter domaren efter en utvisning; hockey är en fysisk sport. Damspelare måste FÅ möjlighet att utdela tacklingar och vara beredd på att få sig en tuff tackling.

Damhockey ska inte vara innebandy på skridskor utan är en fysiskt tuff sport där vi ska kunna smälla på på vårat sätt.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards