Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Mina tankar om denna historiska händelse

Av Emelie Ederfors - 12 maj 2013 21:01

Bruce Springsteen hade aldrig spelat ett helt album under någon konsert utanför USA. Fram tills förra fredagen då han uppträdde på Friends Arena då han än en gång visade sin kärlek till Sverige. Lugn Bruce, kärleken är besvarad! Jag tänkte bjuda på en något annorlunda recension av denna himmelska upplevelse som jag och 55000 andra hade förra fredagen där jag inte tänkte sätta plus på låtarna eftersom varenda en skulle få fem plus. I motsats till alla journalister kommer jag inte bedöma låtarna i sig utan hur Bruce framförde dom.

  1. We take care of our own: Han drar fram med samma fart som en formel 1-bil och med samma kraft som ett expresslok.
  2. Out in the street: Vilken allsång vi fick till där på slutet!
  3. Wrecking ball: Mot slutet av den här låten började jag känna att det var så mycket energi och så högt tempo. Om han fortsätter i den här stilen kommer det sluta i en hjärtinfarkt. Och då var det inte att han skulle få en utan en 27-åring i publiken!
  4. The promised land: Samma energi som föregående låtar!
  5. Death to my hometown: Min första ”Praise the lord”-känsla.
  6. Spirit in the night: En sådan där predikan som bara Bruce kan få till där han låter som en pingstpastor från den amerikanska södern där han förklarar att bandet inte kan göra vad dom gör utan publiken. Jag säger bara: Can you feel the spirit?!
  7. Thunder Road: Nu börjar överraskningen – hela albumet Born to Run från början till slut. ”For you” och en märkbart rörd Bruce Springsteen sjunger med något darrande röst och kanske även med en tår i ögonvrån. Mäktigt!!!
  8. Teenth avenue freeze-out: Med den obligatoriska hyllningen till Clarence jazzar bendet loss fullständigt
  9. Night: Här var expressloket igång igen.
  10.  Backstreets: Här briljerade Mighty Max med sitt trummande
  11. Born to run: Arenan tänds upp och jag får mitt hallelulja moment!
  12. She’s the one: En lång nedtonad bridge som kändes som en minut men säkert varade i sju.
  13. Meeting across the river: Mammas kommentar till introt: Va fan är det jazz? Och mitt svar: Bruce får spela jazz…
  14. Jungleland: Clarence Clemons, vi har hittat en efterträdare som sköter det berömda saxsolot med bravur. Hatten av för brorsonen!
  15. Darlington County: Efter Jungleland var jag så lyrisk att jag inte kommer ihåg nånting av den här låten.
  16. Pay me my money down: Bruce får igång till och med dom personerna som är stela som telefonstolpar till att dansa loss till denna folkmusiksgoding.
  17. Shackled and drawn: Ännu mer folkmusik som Bruce hanterar så bra. Min favorit där bandet hade spetsat till sin avancerade koreografi ännu ett snäpp.
  18. Waitin’ on a sunny day: En liten tjej ur publiken får sjunga med.
  19. The rising: Än en gång allsång på högsta nivå.
  20. Badlands: Här fick jag en sådan här känslostorm över mig när han sjunger om drömmar och göra någonting av dom.
  21. Land of hope and dreams: Ännu en känslostorm när dom sjunger om ”This train” där jag inser hur tacksam jag är att jag kommer att få åka tåg genom hela Kanada med den bästa respartner man kan tänka sig.
  22. Mountain of love: Önskelåt från publiken. Bruce står ensam på scen med en akustisk gitarr och försöker komma ihåg ackorden. Efter ett tag sitter den som en smäck och det är imponerande att endast en person med gitarr kan fylla upp Sveriges nationalarena!
  23. Born in the USA: Vilken skiftning till den här mastodonten!
  24. Glory days: Det verkar som Bruce inte vill att den här låten ska ta slut, och det vill inte publiken heller.
  25. Bobby Jean: Än en gång är jag lyriskt och har inget att säga om den här.
  26. Dancing in the dark: Jag vet inte hur många personer Bruce bjuder upp på scen för att dansa med eller till och med spela med, men det verkar som han vill ta upp oss en och en tills alla har fått dansa med honom.
  27. Twist and shout: så fort jag hörde introt till den här låten blev jag lite smått ledsen. Twist and shout/La bamba betyder att det är tack och god natt efter den här låten. Just därför verkar det som Bruce spelar och sjunger livet ur sig.

Med andra ord var det här en sju helvetet bra konsert!    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards