Direktlänk till inlägg 6 maj 2013

Möte med dom två största inspirationskällorna

Av Emelie Ederfors - 6 maj 2013 21:13

Det blev en liten weekend i Stockholm den här helgen. Vi smet tidigare från jobbet i torsdags, tog bilen till Nässjö för att sedan slå oss ner i SJ-stolarna på tåget. Väl framme i storstan tog vi pendeltåget till Barkarby station och då var det bara den stora motorvägen E18 som kunde skilja oss från Welcome Hotel. Tur att gångtunnlar har kommit till Stockholm med! När vi hade checkat in gick vi under E18 en gång till för att komma in till Barkarby "centrum" där vi faktiskt hittade ett matställe. Det blev en biff med pommes och bearnaisesås på Lilla Barkarby - supergott!

Fredag - dagen för dom två mötena! Jag började dagen med ett armpass i gymvillan; det låter större och mer exotiskt än vad det är. Gymvillan bestod av bastu och gym som var mindre än ishallens gym hemma i Åseda. Efter en underbar frukostbuffé var det återigen dags att hoppa på pendeln. På Centralen stannade vi till vid en blomsteraffär för där jag köpte en orange ros med ett svartaktigt blad och vita små blommor och tog sedan tunnelbanan mot Skogskyrkogården. Nu kanske ni börjar ana vem det första mötet handlar om. Inte? Då kan jag meddela att efter mycket promenerande i denna stora, vackra kyrkogård kom vi fram till kvarter 47 (ja, det finns kyrkogårdar som innehåller kvarter) och graven där Pelle Lindbergh ligger. Den bästa målvakten genom tiderna och en stor inspirationskälla för mig. Han levde varje dag som om den vore den sista och han spelade varje match som om den vore den sista. Han hade bestämt sig nför något och gjorde allt för att få uppleva det. Follow that dream! Efter att ha lagt rosen på hans grav och pratat lite med honom traskade vi tillbaka till T-banan. Framme vid Bromma Blocks var det dags för lunch och mamma tyckte vi kunde ta Flyggrillen; jag var väl lite skeptisk eftersom den inte såg jättefräsch ut. Men man ska inte döma hunden efter håren - vilken god kebabrulle! På XXL köpte jag tre par gympaskor av en säljande och framför allt väldigt viktig stockholmare... Jippie! Tur att den affären har så bra priser. Inne i gallerian hittade jag en lila klänning som från början kostade 850:- men var nu nersatt till 179:-; det är vad jag kallar FYND! Hem till hotellet med alla påsar, göra sig i ordning inför det andra mötet, ta pendeln till Sundbyberg. och vidare med buss till Friends Arena. Nu kanske ni börjar ana vem det andra mötet handlar om. Inte? Då kan jag meddela att vi var en av dom 55000 lyckliga som hade fått tag på biljetter till Bruce Springsteens konsert. Hans konsert i Göteborg förra sommaren var något utöver det vanliga och jag trodde aldrig att han skulle ens komma i närheten av det, men så fel jag hade. Han slog nytt personligt rekord för att tala idrottsspråk! Efter konserten kunde man somna i sin mjuka hotellsäng och drömma söta drömmar om mina två inspirationskällor.

Lördagen började med ett löppass på hotellets löpband. Jag brukar inte tycka om att springa och definitivt inte på ett löpband men med Bruce Springsteen i hörlurarna flög jag praktiskt taget fram! Efter frukosten gick vi under E18 igen för att hälsa på pappas kusin Lars Månsson och hans sambo Doris. Det var väldigt trevligt att ha en liten pratstund med dom - long time no see. Tack och hej till dom och sedan tack och hej till hotellet som verkligen kan rekommenderas. Inne i Stockholm strosade vi lite grann och hamnade på ett fik i Gamla stan där vi åt lunch. En panini med sallad som satt som en smäck! Ännu mera strosande för att sedan gå tillbaka till Centralen när avgångstiden började närma sig. Man behöver ju lite färdkost för att klara den låååånga tågresan till Nässjö så vi gick in på Coop på Centralen för att plocka lite smågodis. På tåget hem satt jag och tänkte vilken underbar konsert och hur tacksam jag är att jag fick vara del av den och framför allt tacksam för att jag fick dela den här helgen med min trogna reskompis tillika kära mamma.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Ederfors - 12 november 2020 12:11

Det här inlägget kommer inte att handla om hur nattsömnen är något upphackad med en liten 3 månaders bebis. Nej detta handlar om hur trött jag är på människors rent ut sagt korkade beteende i denna svåra pandemi.   Jag är trött på dom lärda, våra...

Av Emelie Ederfors - 22 mars 2019 16:21

Läste en artikel i dagens Smålandspostens inför första kvartsfinalen av herrarnas SM mellan Växjö Lakers och Luleå. Eftersom dom flesta vet vilket av dom här två lagen jag sympatiserar med vill jag börja med att göra klart att det här inlägget inte ä...

Av Emelie Ederfors - 28 juni 2018 16:56

Det var högst osportsliga scener som utspelade sig efter Tysklandsmatchen i fotbolls-VM när några av Tysklands ledare istället för att fira med sitt lag vände sig om för att visa sin segeryra för den svenska bänken. Att ledare för det lag som represe...

Av Emelie Ederfors - 11 april 2018 17:04

Det spelar inte så stor roll vilket land, vilket kön, vilken nivå eller vilken ålder; bussresor till bortamatcher är oftast snarlika varandra. Spelarna samlas i omklädningsrummet oftast iklädda lagets träningsoveraller eller lagjackor för att höja de...

Av Emelie Ederfors - 27 mars 2018 18:05

Jag minns den där aprilhelgen 2006 när jag tog mitt ACT-test i Göteborg och mamma hade ordnat biljetter åt oss två till en show på kvällen. Jag hade aldrig sett den artisten live förut och måste erkänna att jag var lite skeptiskt till valet av show s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards